Reklam förr i tiden och nu

Det har hänt en hel del med reklam under det senaste århundradet. Särskilt sedan Internet rullades ut och folk började se det som en självklarhet att använda smartphone. Dagens telemarketing är ljusår från det vi hade kallat för telefonförsäljning för 50 år sedan.

Den som ringer på traditionellt sett för att ta ett samtal med möjlig kund använder sig av den moderna tekniken för att säkra sig om att det blir ett givande samtal. Han sitter inte med en gammal telefon samt penna och papper, utan med en dator och all information som krävs för att få ut mesta möjliga av samtalet framför sig på skärmen.

Det handlar framförallt om många kanaler

Den största skillnaden mellan reklam förr i tiden och nu är de kanaler företag har till sitt förfogande för att sprida information om sina produkter och tjänster. Att alla gick runt i 80 tals kläder så som vi minns dem på 1980-talet hade väldigt mycket med populärkulturen att göra. Den fick vi via TV, tidningar och biofilmer.

Idag går det fortfarande att mynta nya trender och sprida en hype. Men det sker via specifika kanaler. Å ena sidan kan vi ju se att det blir lite lättare att nå en viss målgrupp när vi är medvetna om vilka sociala medier och så vidare som är aktuella. Men samtidigt gäller det att ta reda på precis var aktuella kunder kan tänkas hålla hus i media-bruset.

Plocka russinen ur kakan

Nuförtiden måste företag som vill synas på rätt ställe hitta russinen. Låt oss säga att ett företag säljer en hälsoprodukt. Förr i tiden hade de kanske köpt några annonser i tidningar om hälsa och eventuellt lagt in en reklamfilm före en biofilm som kunde tänkas ha en publik med hälsointresse.

reklam i tidningar

Idag handlar det mer om att hitta poddar, Youtube-kanaler och bloggar med en publik som är intresserad av hälsoprodukter. Det kräver ett större engagemang då företag måste övertala personerna som står bakom dessa kanaler om att marknadsföra en viss produkt eller tjänst.

Det här är ju också något som gör att det går att plocka russinen ur reklamkakan och bara lägga resurser där de faktiskt gör nytta. Fast det kan ta lite tid att hitta rätt och det är väldigt viktigt att få hjälp med själva analysen för att säkra sig om att det verkligen rör sig om rätt målgrupp.

Interaktiv reklam är ett nytt fenomen

Vi kan också se att dagens reklam är interaktiv på ett sätt som inte var möjligt förr i tiden. I en vanlig tidning kan du inte svara på tal omedelbart. Du kunde ju inte ens veta om den kommentar du skickade med brev skulle publiceras.

Idag kan folk reagera på så kallade infommercials eller på bloggares och influencers inlägg om produkter. En diskussion kan gå igång och det blir till interaktiv reklam som är otroligt kraftfull. Den interaktiva biten som inte kräver att du är på plats och står och talar med människor är en av de största skillnaderna på reklam förr och idag!