Företagsadministration förr och nu – En tidsresa genom affärshistorien

Både jag och Linda driver egna bolag och detta sker vid sidan om våra vanliga jobb. Att göra på detta vis är ett högst modernt fenomen. Våra egna mammor hade inte alls samma tekniska möjligheter att förverkliga sina drömmar med egna företag på fritiden.

Förr i tiden var det mycket mer omständligt att driva en verksamhet. Om vi tänker oss tillbaka till tiden då vackra gamla flicknamn var standard och mammor hade blommiga sommarklänningar där de stod och lagade köttbullar i köket så var företagsamhet mycket mer jobb än nuförtiden.

Den administrativa bördan var tung och processer som idag är digitaliserade och automatiserade krävde då manuell hantering vilket inte bara var tidskrävande utan också öppnade upp för felmarginaler. En intressant aspekt av detta var faktureringssystemet som skiljer sig markant från dagens praxis.

Ta bara en sådan sak som att förr kunde man inte fakturera utan företag vilket inte alls är fallet i nutid. Numera går det ju att starta en verksamhet utan att ens starta ett bolag utan att det blir snedtramp rent skattemässigt.

Manuell fakturering och begränsad tillgång

Under tidigare årtionden var fakturering en helt manuell process. Företagare var tvungna att manuellt skriva ut eller skriva fakturor ofta med användning av skrivmaskiner eller till och med för hand.

Denna process var inte bara tidskrävande utan också en fälla för mänskliga misstag. En annan betydande begränsning var att privatpersoner inte kunde utfärda fakturor. Endast registrerade företag hade möjlighet att utfärda formella fakturor vilket begränsade möjligheterna för frilansare och småföretagare. Idag har vi helt andra regler för utställning av fakturor.

Administrativa utmaningar med en massa papper

Administrationen av ett företag innebar en mängd pappersarbete. Allt från bokföring, lagerhållning, löneadministration till skattehantering sköttes på papper vilket krävde omfattande arkiveringssystem och fysisk lagring.

Dessa processer var inte bara tidskrävande utan också dyra med behov av att anställa personal enbart för att hantera denna omfattande pappershantering. En telefon på 80-talet hade inga appar eller skärm att skriva in information på. En del kommunikation fick ske med brev och det innebar mycket längre handläggningstider för precis allt i samhället.

pappershantering
Det behövdes ett helt lag för att klara av företagets papperhantering!

Teknologins påverkan på företagsamhet

Med tiden har teknologiska framsteg revolutionerat hur företag drivs. Datorer, och senare internet, har möjliggjort digitalisering av många processer som tidigare krävde manuellt arbete. Programvara för bokföring och fakturering har automatiserat dessa processer vilket minskar tiden för fakturering och bokföring avsevärt.

Idag kan även enskilda personer och småföretagare enkelt skapa och skicka fakturor digitalt vilket har öppnat upp för en ny era av entreprenörskap och flexibilitet i arbetslivet. Det här är inte svårt och kommunikation kan ske på nolltid om det skulle uppstå frågor.

Jag vill dessutom säga att jag personligen ser stor nytta av att kunna använda instruktionsfilmer för nya program och uppgifter som jag måste klara av. När jag kan se en annan person genomföra processen jag måste klara av på film så blir det ju mycket lättare. Nästan lite som att vara lärling på ett företag för hundra år sedan fast snabbare och enklare!

Förändrade möjligheter och utmaningar

Denna utveckling har inte bara lett till effektivisering utan också förändrat landskapet för hur företag startas och drivs. Småföretag och frilansare har nu tillgång till verktyg och resurser som tidigare var förbehållna större organisationer.

Samtidigt innebär dagens digitaliserade värld nya utmaningar såsom behovet av att skydda digital information och navigera i en allt mer komplex online-värld. För oss som har vuxit upp i en värld utan internet finns det fortfarande saker som kan kännas lite svåra. Men generationen som ammade till Netflix lär ju inte ens fundera på huruvida det ska vara självklart att kunna sköta allting via en smartphone eller inte.

gammal skrivmaskin
Har någon smort maskinen?

Avslutande tankar om företagsadministration då och nu

När vi jämför dåtidens företagsadministration med dagens så handlar det om dramatiska förändringar. Förr i tiden var det besvärligt. Vi behövde en direktör med tillgång till ett helt arbetslag sekreterare och även personal för att smörja skrivmaskinerna.

Dagens teknologi har möjliggjort enklare, snabbare och mer tillgängliga metoder för att hantera ett företags dagliga drift. Det är en påminnelse om hur innovation och framsteg kontinuerligt formar och omdefinierar affärsvärlden.